Absintmerken

Absinthe Duplais

Helfrich (10/30/05 om 00:20:13):

Pontarlier, regen. Onder Helfrichs paraplu snellen Markus en ik naar de dikke BMW uit Freiburg, volgeladen met kostbare distillaten uit de regio. Daarin bevindt zich ook: één aangebroken fles Absinthe Duplais.

De Duplais ruikt zondermeer fantastisch en troebelt redelijk tot goed met regenwater. Aangekomen in het Théâtre Blier kan ze nog wel wat lauw water uit de karaf achter de bar gebruiken. Ze is mooi geelgroen van kleur, in haar bekertje van transparant plastic.

De omstandigheden zijn weer eens verre van optimaal. Eerste indruk: dit is de Verte waar ik al jaren op wacht, zonder "uitgesproken eigen karakter" (of het zou de licht gepeperde afdronk van de Zwitserse alsem moeten zijn), maar genereus, klassiek en echt. Zonder flauwekul. Tweede indruk: deze zou ik onder gunstiger omstandigheden nog eens moeten proeven.

Absinthe Duplais is ontwikkeld door Markus Lion en de Kallnacher distilleerderij.

 

Z.v.E (11/01/05 om 11:07:50):

Weet jij of die al te bestellen is? Op de site van Markus kun je hem namelijk nog niet in het winkelwagentje gooien...

 

Helfrich (11/01/05 om 11:21:46):

Hij is uitverkocht. Rond 7 november zou hij weer leverbaar zijn.

 

Z.v.E (11/01/05 om 11:23:31):

Ok dat wordt de site van Markus in de gaten houden dus.

 

Helfrich (11/01/05 om 11:41:44):

Misschien een idee om eerst wat anders te bestellen. Volgens mij heeft Ton Overmars nog wel een goeie.

 

Z.v.E (11/01/05 om 11:46:00):

Tja... wat te bestellen hè?

Moeilijk moeilijk.... heb je een voorstel? ;)

Er is overigens reeds een bestelling bij Markus geplaatst: Elixir du Pays des Fées en Pack 19 (de Zwitsers).

 

radioflux (11/20/05 om 00:41:33):

Net een eerste glas Duplais gesavoureerd. Onverdund, moet ik zeggen, ziet het er een beetje uit als olijfolie. De geur uit de open fles doet me denken aan Kubler 53, en dan met name het bijsmaakje dat me nogal eens tegenstaat. De louche is dicht en neigt in het kunstlicht naar een bijna modderig geelgroen, maar dat kan mijn indruk zijn omdat ik hem iets minder verdund heb dan ik normaal doe.

En ja, hij is "pleasantly bitter". Doet me nog het meeste denken aan een van de Jades, al zou ik op dit punt niet kunnen zeggen welke. De VS? Of is dat alleen maar suggestie? Ik ben benieuwd of ik de Duplais makkelijker wegdrink dan de NO die ernaast staat.

Die "gepeperde afdronk", daar kan ik me wel in vinden.

 

Helfrich (11/20/05 om 12:10:46):

Een terugkerend thema bij de distillaten van Matter-Luginbühl is toch wel "onzuiverheid". Opmerkelijk is dat ze er blijkbaar soms voorkoelen met een natte doek op de helm, om beter te rectificeren.



Dat is misschien wat je van de Kübler 53 kent, al is die aanmerkelijk minder onzuiver dan de eerdere 57. In Val-de-Travers ziet men dat niet als een distilleerfout. Het heeft mij lichtelijk geschokt hoe daar soms met de naloop wordt omgesprongen. Nog minder zuivere producten, zoals de Previtali, zijn onder de plaatselijke bevolking razend populair. Andere "La Bleues" zijn daarentegen wel veel verder opgezuiverd (Bezençon, Bugnon).

Bij Matter-Luginbühl zou het om een ongewild rectificatieprobleem kunnen gaan.

 

Barski (11/20/05 om 14:01:17):

Schitterende foto trouwens met die natte doek op de helm ;D Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat die lap weer kurkdroog is. Aparte ketel ook, ik vraag me af tot hoever ze hem durven te vullen.

 

radioflux (11/20/05 om 16:25:42):

Barski schreef:

Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat die lap weer kurkdroog is.

Aan de damp erboven te zien, niet lang.

 

radioflux (01/16/06 om 00:38:31):

Duplais Blanche "...ist wohl der beste Blanche aus der Schweiz..."

Meningen?

 

Helfrich (01/16/06 om 22:47:58):

De Duplais Blanche staat ongetwijfeld dichter bij de negentiende-eeuwse blanches dan bij de hedendaagse Bleues. Of dat beter is? Onze vrienden in de Val-de-Travers zullen ongetwijfeld vinden van niet.

Enkele leden van heureverte.com beweren maagklachten te hebben gehad van deze blanche, maar dat lijkt me aanstellerij.

 

Helfrich (05/21/06 om 17:51:53):

Er is toch wat vreemds aan de hand met de alsem - of de pontica - in de Duplais Verte, vind ik. De licht gepeperde en fleurige afdronk is heel mooi, maar vooral in het midden ervaar ik wat aardse tonen waar ik een beetje moeite mee heb, om niet te zeggen een uitgesproken grondsmaak -- bijna alsof er gentiaanwortel is gebruikt (hetgeen zeker niet het geval is). (Iets dergelijks stel ik overigens vast in de Montmartre, eerste editie.) Mogelijk is dit de "dishwater quality" van Artemis op feeverte.net.

Vooralsnog heb ik zo mijn bedenkingen bij de bejubelde Zwitserse A. a. uit Kallnach. Wellicht dat een paar generaties doorkweken wonderen doet.

 

sixela (05/21/06 om 21:57:59):

Helfrich schreef:

(Iets dergelijks stel ik overigens vast in de Montmartre, eerste editie.)


Ik stel het ook vast in de tweede editie, en vooral in de Brut d'Alambic van Kallnacher die jullie mochten drinken.

Verrassend genoeg een pak minder in de tweede fles die ik heb.

En het alcoholpercentage terugbrengen op 60% en wat laten luchten en verouderen helpt ook een pak bij de eerste fles, hoewel het nog een paar maand zal duren voor die echt genietbaar wordt (maar zelfs na 6 weken is er een groot verschil).

 

Christian (05/22/06 om 20:09:17):

Helfrich schreef:

Er is toch wat vreemds aan de hand met de alsem - of de pontica - in de Duplais Verte, vind ik. De licht gepeperde en fleurige afdronk is heel mooi, maar vooral in het midden ervaar ik wat aardse tonen waar ik een beetje moeite mee heb, om niet te zeggen een uitgesproken grondsmaak -- bijna alsof er gentiaanwortel is gebruikt (hetgeen zeker niet het geval is). (Iets dergelijks stel ik overigens vast in de Montmartre, eerste editie.) Mogelijk is dit de "dishwater quality" van Artemis op feeverte.net.

Vooralsnog heb ik zo mijn bedenkingen bij de bejubelde Zwitserse A. a. uit Kallnach. Wellicht dat een paar generaties doorkweken wonderen doet.

gentiaal is toch niet zo vreemd?..zoals ik denk aan een passage in het boek van Christophe Bataille waarin een soldaat in 1871 bij Pontarlier bij toeval een baal gentiaanblaadjes vindt voor de bereiding van absinthe.

 

Helfrich (05/22/06 om 21:50:04):

Als we Christophe Bataille moeten geloven is gentiaan een hoofdbestanddeel van absint, maar gelukkig moeten we hem niet geloven.

 

sixela (05/22/06 om 23:19:49):

Zeg dat wel  ::).

 

Helfrich (06/06/06 om 17:02:25):

De laatste versie van de Blanche die Peter Verte liet proeven heeft het niveau van een geslaagde thuisstook van de betere hobbyist. Dat is een hele verbetering: de grondsmaak is goeddeels verdwenen. Er zou meer génépi in zitten. Wellicht is een deel van de alsem erdoor vervangen... (Welnu, ik proefde deze absint na de overweldigende Pernot 'Eric', dus er is me ongetwijfeld wat aan ontgaan.)

 

sixela (06/06/06 om 17:17:15):

Tussen haakjes, da's de "Brut d'Alambic - Absinthe traditionelle", niet de "Duplais Blanche".

 

Helfrich (06/06/06 om 17:36:33):

Akkoord. En dan teruggebracht tot 60%, naar ik begreep.

 

Helfrich (07/20/06 om 17:13:05):

Goud op the International Wine and Spirit Competition: http://www.iwsc.net/productPage.cfm?Page=AwardsS&ProductID=1049

 

Helfrich (07/27/06 om 19:16:40):

Absinthe Duplais (verte) wordt nu door ons geïmporteerd. Particuliere verkoop verloopt via Ton Overmars. Opdat u het toch maar weet.

 

Nurgle (07/30/06 om 16:10:27):

Ben intussen nog altijd niet naar de Getrouwheidsgang in Brussel kunnen gaan, naar de Floris Bar. Naar't schijnt zijn ze nu pas open vanaf 20u en om dat uur loop ik zelden in Brussel rond. Ik hoop er binnenkort eens naartoe te gaan, en zal dan eens poolshoogte nemen of ze geïnteresseerd zijn in een Duplais. Wil ik zelf ook heel graag een fles van hebben eigenlijk :s

 

Helfrich (08/18/06 om 00:18:35):

En de link van de slijter:
http://www.tonovermars.nl/absint_absinthe/absint_duplais_absinthe.html

 

Absintmerken